Szkła dla kierowców – do jazdy samochodem.

Szkła korekcyjne dla kierowców do jazdy samochodem można rozpatrywać pod kilkoma względami:

  • rodzaj barwień (filtrów) i powłok antyrefleksyjnych na szkłach,
  • rodzaje materiałów, z jakich wykonuje się szkła dla kierowców,
  • konstrukcje specjalne szkieł do samochodu dla osób po 40 roku życia.

Aby omówić szkła do jazdy samochodem dla kierowców to na pewno trzeba zacząć od szkieł z antyrefleksem. Tutaj praktycznie nie ma opcji, aby z tych powłok zrezygnować.

Kiedy pytamy osoby prowadzące samochód czego oczekują od swoich szkieł, wszyscy odpowiadają - chcę wyeliminować oślepianie  przez reflektory innych samochodów.

Tego efektu nie jesteśmy w stanie w 100% wyeliminować, ale wybierając opcję szkieł bez antyrefleksu do samochodu powodujemy, że widzenie jest zaburzone odblaskami powstającymi na tych szkłach.

Dlatego im lepsza powłoka antyrefleksyjna, redukująca w maksymalnym stopniu odblaski powstające na powierzchniach szkieł, tym bardziej komfortowe i bezpieczna jazda samochodem.

Brak antyrefleksu na szkłach kojarzy się kierowcom z oślepianiem przez reflektory samochodów nadjeżdżających z przeciwka. Rzadko zwraca się jednak uwagę na fakt, że samochody jadące z tyłu mogą sprawić, że odbita od wewnętrznej powierzchni szkła wiązka światła może spowodować utratę możliwości rozróżniania szczegółów na drodze nawet przez 7 sekund!

To przy prędkości 90km/h daje nam 175 m przejechanych bez orientacji, co się dzieje na drodze. Efekt ten jest tym większy, im szkła są bardziej minusowe, a ich  wewnętrzne powierzchnie (od strony oka) bardziej zakrzywione. Dlatego szkła do jazdy samochodem nie powinny być pozbawione powłoki antyrefleksyjnej.

Szkła dla kierowców, np. szkła Essilor Streetlife czy szkła Rodenstock Road  redukują w najwyższym stopniu odblaski i powidoki powstające od reflektorów samochodów nadjeżdżających z przeciwka.

szkła dla kierowców essilor streetlife

To specjalnie zaprojektowane powłoki, które dodatkowo "maskują" niekorzystne zjawiska na szkłach. W przypadki szkieł Essilor Streetlife cały efekt uzyskuję się w powłoce antyrefleksyjnej, w przypadku szkieł Rodenstock Road, zastosowano specjalne kontrastujące barwienie szkieł.

szkła okulary rodenstock road 2

Efekt szkieł Rodenstock Road 2 - źródło https://www.rodenstock.com/pl/pl/soczewki-dla-kierowcow.html

Ta wyjątkowość nie wyklucza tych szkieł z używania na co dzień. Szkła dla kierowców Essilor Streetlife czy Rodenstock Road są dostępne jako jednoogniskowe, dla osób nie wymagających dodatkowej korekcji do czytania, jak i w wersji progresywnej dla osób po 40 roku życia, które zaczynają zauważać, że deska rozdzielcza nie jest widziana wyraźnie.

Dodatkowo można wykonać te szkła w wersji cienkiej, o zredukowanej grubości.

Materiały, z których powinny być wykonane szkła dla kierowców muszą być przede wszystkim bezpieczne, tzn. trudno tłukące lub najlepiej nietłukące. Minimum to materiał organiczny z całej gamy materiałów oznaczanych technologicznie jako CR i numer nadany przez wynalazcę - producenta danego materiału.

Szkła dla kierowców, a materiał optyczny.

Szkła korekcyjne dla kierowców powinny być przede wszystkim bezpieczne, tzn. odporne na uderzenia, złamania. Minimum to najczęściej wybierany materiał organiczny (plastikowy) CR-39, o współczynniku załamania 1.50. Kolejne materiały organiczne to 1.60, 1.67, 1.74. Z tych materiałów najbardziej odpowiednim dla kierowców jest materiał o współczynniku załamania światła 1.60 - najbardziej odporny na pęknięcia, rozerwanie czy złamania i jednocześnie zapewniający najlepsze parametry optyczne.

Jednak najbardziej zalecanymi materiałami do szkieł korekcyjnych dla kierowców są Trivex i poliwęglan. Te dwa materiały są bardzo odporne na uderzenia (z przewagą dla poliwęglanu) i rozerwanie, bardzo lekkie i w 100% filtrują promieniowanie UV.

Dla niewysokich mocy stosujemy soczewki z materiału Trivex (współczynnik załamania światła 1.53), dla mocy 2.50 dpt i więcej, warto rozważyć soczewki/szkła z poliwęglanu. Poliwęglan ma wyższy współczynnik załamania światła - 1.59 oraz technologicznie szkła minusowe są wykonywane jako cienkie w środku (grubość rzędu 1.00 mm), co daje duży zysk na grubości brzegowej soczewek. Przy mocach dodatnich ten zysk na grubości (w tym przypadku środkowej) nie jest tak znaczny.

Szkła dla kierowców, a ich konstrukcja.

Szkła do jazdy samochodem mają za zadanie zapewnić wyraźne widzenie widzenie nie tylko obszaru dali, ale również deski rozdzielczej z całym szeregiem wskaźników i ekranów urządzeń nawigacyjnych. Z reguły do 40 roku życia nie ma z tym problemu. Jednak kiedy kierowca korzysta ze szkieł progresywnych, nie jest takie oczywiste, że wszystkie obszary obserwacji podczas prowadzenia samochodu są tak łatwo dostępne i wyraźne jak do niedawna w szkłach jednoogniskowych.

Dlatego dla 100% komfortu i bezpieczeństwa można i należy wybrać progresywne szkła do jazdy samochodem przeznaczone dla kierowców, np. Progressiv, Multigressiv czy Impression w wersji Road czy szkła Essilor Streetlife w wersji progresywnej. Konstrukcja tych szkieł zapewnia maksymalnie szerokie pole widzenia do dali oraz wyraźne widzenie deski rozdzielczej.

Najlepsze szkła korekcyjne dla kierowców nie spełnią swojej roli, jeżeli nie skorygujemy nimi wady wzroku kierowcy. Nawet mały, nieskorygowany astygmatyzm, może być powodem doznawania olśnienia u kierowcy, mimo wyposażenia go w szkła z dedykowanym antyrefleskem.

Dlatego zanim wybierzemy i zamówimy szkła korekcyjne dla kierowców, musimy przeprowadzić odpowiednie badanie wzroku.